… een motor op drie manieren total loss kan zijn?
Er zijn twee algemene vormen van total loss: technisch en economisch. Technisch total loss betekent dat de motor onherstelbaar is beschadigd, bijvoorbeeld na een ongeval. Economisch total loss houdt in dat het laten repareren van de motor meer gaat kosten dan wat de motor nog waard is. Dat is financieel niet interessant. De derde vorm van total loss is niet zo bekend, maar met name bij oudere motoren komt het nog wel eens voor dat bepaalde onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Dan houdt het snel op. Als je motor total loss is, is dat dé reden om hem naar de sloop te brengen.
… de kwaliteit van het asfalt invloed heeft op de levensduur van een motorfiets?
Rijkswaterstaat levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van het motorrijden doordat het wegennetwerk steeds beter wordt onderhouden. Gaten worden sneller gedicht en het wegdek wordt eerder vervangen voor nieuw en schoner asfalt. Dat heeft positieve invloed op de levensduur van motoren, want een goed wegdek leidt minder snel tot ongelukken. Vergelijk de kwaliteit van het asfalt in Nederland maar eens met het buitenland. In Italië bijvoorbeeld is de kwaliteit van de bergweggetjes niet optimaal. Je moet daar oppassen dat je niet in scheuren of gaten terechtkomt en onderuit gaat. Je motor komt daar nooit ongeschonden vanaf.
… motoren langer meegaan door de technieken?
Hoewel de kwaliteit van bepaalde onderdelen vroeger beter was, worden motoren steeds degelijker. Dat betekent dat motorfietsen minder snel onderhoud nodig hebben dan vroeger. Voorheen rammelde een motor vanzelf uit elkaar en dan nog werd er mee doorgereden. Er zijn geen strenge voorwaarden aan een motor, maar motorrijders nemen zelf hun verantwoordelijkheid. Heb jij een motor in je bezit die geschikt is voor de sloop? Je kunt makkelijk je oude motor verkopen door het kenteken op ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl in te voeren.