
Grootste problemen

Schade scooters
De tweetakt scooters zorgen nog voor de meeste schade. Zij stoten de helft van de fijnstof-emissie uit. Er is eens onderzocht hoe vuil de tweetakt modellen eigenlijk zijn. Ze bleken 20 tot 2700 keer meer uitlaatgassen uit te stoten dan bestelbussen en vrachtwagens. Je kunt dus qua gezondheid beter achter een bestelbus aanrijden dan een scooter, maar ook dat is vanwege de schadelijkheid niet aan te raden. In veel gemeenten wordt al nagedacht over oplossingen en er zijn twee alternatieven die nu worden besproken.Alternatieven
Er zijn wel alternatieven om de overlast zoveel mogelijk tegen te gaan, maar dit zijn geen eenvoudige oplossingen. De milieuzone kan bijvoorbeeld uitgebreid worden. Dat betekent dat de brommers toch verplaatst zouden worden naar de rijbaan. Dan is in ieder geval het probleem van het inademen van de uitlaatgassen al voor een groot deel opgelost. Toch is het plan niet doorgegaan. Op dit moment hoeven snorfietsen tot 25 km/u niet verplicht een helm te dragen. Als ze worden verplaatst naar de rijbaan zouden ze wel een helm moeten dragen. De Tweede Kamer, die het plan destijds afwees, is vooral bang dat er alleen maar meer ongelukken gebeuren als de scooters tussen de auto’s en vrachtwagens rijden. De snelheid op die wegen zou dan moeten worden aangepast naar 30 kilometer per uur. Automobilisten moeten dan veel alerter zijn.
- Elektrisch rijden is stil
- Geen CO2 uitstoot, dus geen stank
- Minimale rijkosten
- Accu eenvoudig opladen aan stopcontact
- Lage onderhoudskosten